Avslappning och mentalträning.

Här får du två vardagsövningar

Passa på att ta dig korta små stunder med mikropauser
Dessa övningar är bra att ta till när som helst på dagen.
När du har avslutat ett jobb och innan du går igång med nästa.
När du står i kassakö eller sitter i bilkö eller vid lunchen

  1. Välj ut ett intressent objekt i synfältet, det kan vara en blomma, en fin gardin, ett träd utanför fönstret eller en fin bild
  2. Låt sinnet slå sig till ro med objektet, stäng av den inre monologen, inställ dig på att uppleva.
  3. Låt kroppen bli mjukare- stirra inte. Använd ögonen som zoomlins. Låt tiden sakta ner och utforska det objekt du valt i lugn och ro. Tillåt dig att associera
  4. Låt kroppen bli mjukare och mer avslappnad. Ta ett djupt andetag och sucka när du andas ut. Var medveten om objektet, din kropp och den uppmärksamhet som bildar länken mellan dem.
  5. Lösgör uppmärksamheten medvetet från objektet. Undersök hur din sinnesstämning har förändrats.

Tips för att skingra oro

  1. Bestäm dig för att vara uppmärksam på nuet
  2. Se dig om lyssna, lägg märke till vad som pågår i ditt liv just nu
  3. Lägg märke till det du tänker och känner
  4. Försök att inte värdera det du lägger märke till
  5. Fastna inte i någon tankebana. Låt tankarna och känslorna klinga av, för att ersättas med nästa tanke
  6. Koncentrera dig på det du gör just nu, låt inte tankar eller känslor som inte hör dit störa
  7. Var helhjärtad i nuet.